Miért van szükséged tevékenységed megfelelő pozicionálására a coaching piacon?

2013. április 02. • Snír Péter

Ha jól láthatóvá, megkülönböztethetővé szeretnél válni a coaching piacon, akkor első lépésként ne hagyd ki a piaci pozicionálás feladatát. Hogy miért? Itt olvashatod.

Magyarországon a coaching piac folyamatosan növekszik és ezzel párhuzamosan még nagyobb ütemben növekszik a kiképzett coachok létszáma. A versenyhelyzet nagy, így egyre nehezebben tudja magát a sok kiképzett coach eladni.

A kezdő coachok az eladási kényszer miatt arra hajlanak, hogy coaching szolgáltatásukat általánosságban vagy nagyon sok témában kínálják, hogy így, lehetőleg semmilyen megbízástól el ne essenek.
Ha így cselekszel, ezzel a hozzáállással (ami félelemből, bizonytalanságból fakad) épp azt éred el, hogy nehezen válsz megtalálhatóvá – láthatóvá. Olyan leszel, mint egy kontúr nélküli kép. Nem lehet tudni, hogy pontosan miben vagy jó, hogyan dolgozol, kiknek szánod a szolgáltatásodat.


A kezdő coachoknak ezt a helyzetet még nehezebbé teszi a referencia nélküliség. A megrendelők ugyanis el sem hiszik, hogy valaki szinte mindenhez ért. Ezért jobb, ha a coachként is pozicionálod magad. Ez azzal is jár, hogy bizonyos ügyfelektől és megrendelésektől elesel, ugyanakkor bizonyos témák és célcsoport igazi szaktekintélyévé nőheted ki magad.


Mit jelent a pozicionálás?


Saját magad láthatóvá tétele a coaching piacon. A pozicionálás meghatározói a következők (pozicionálási háromszög – mit-hogyan-kinek):

  • Témakör – milyen témákban, problémákban, ügyekben tudsz segítséget, támogatást nyújtani szolgáltatásoddal, és mi az ebből származó előnye az ügyfelednek
  • Folyamat/Munkamódszer – hogyan segítesz a témakör, probléma feldolgozásában
  • Célcsoport – kiknek nyújtod szolgáltatásodat.

Nem egyszerű ez a feladat, mert ezzel döntést kell hoznod arról, hogy kikkel és milyen témában foglalkozol. A döntésed után azonban ez lényegesen megkönnyíti munkádat, hiszen célirányosan tudsz dolgozni és igazi szakemberré válni.
Mit jelent ez a gyakorlatban?
Vannak témák, amikhez értesz, amiknek a coacholását biztonsággal tudod vállalni. Ezeket konkrétan megfogalmazod. Ilyenek lehetnek pl. időgazdálkodás, delegálás, kezdő vezetők sikeressége, gyermeknevelés, konfliktus, karrier, válás stb. Érdemes arra specializálódnod, amiben van tudásod és jártasságod. Az ügyfelek olyan coachra vágynak, aki az adott téma szakértője.

Vannak, akik problémamegoldó coachingot tartanak, vannak, akik szupervízió alapú coachként hirdetik magukat, vagy rövid folyamatokra specializálódnak. Mi a te munkamódszered? Hogyan tartod te a coachingot?


A célcsoport kiválasztásánál nagy eséllyel tudsz elindulni arra a területre, ahol korábban már tapasztalatot szereztél. Ha pl. a banki szektorban dolgoztál, akkor jól fogod érteni a banki vezetők nyelvezetét. A célcsoport meghatározásánál fontos szempont az adott terep ismerete. Elég nehezen fogsz tudni bekerülni pl. a gyógyszeriparba, ha semmilyen tudásod nincs erről az iparágról. A célcsoport meghatározásánál segítség lehet a kapcsolati rendszered, amely eleve meghatározza a célcsoportodat. Hideghívással nehezebb elindulni, mint ismeretség révén. A célcsoportodat részben a származásod is meghatározhatja. Az ismert környezetbe könnyebben kiigazodsz és beilleszkedsz.

Egy jól meghatározott pozicionálás lényeges előfeltétele annak, hogy a piacon jól láthatóvá válj. Segít abban is, hogy tudatosan alakítsd ki ennek megfelelően az arculatodat, honlapodat és a marketing stratégiádat.
 

Munkádhoz sok sikert kívánok!

Snír Péter

 

Tréningjeinkről itt olvashatsz még:

Nyílt képzések

Érzelmi és társas intelligencia tréning

 

Nekünk minden vélemény számít! Kérlek, oszd meg velünk tapasztalataidat vagy kérdezz bátran!

Címkék: coach (4), coach képzés (3), coaching (10), jelenségek a coachingban (2), pozicionalas a coaching piacon (1)