Mi a coaching?

2013. június 11. • Péter

Avagy az üzleti teljesítmény fejlesztése az emberi oldalról

A coaching az egyéni és a csoportos teljesítmény növelésének hatékony eszköze. A coachingot kb. 25 évvel ezelőtt kezdték el Amerikában alkalmazni, azon felismerés alapján, miszerint a világban zajló változások egyre csak gyorsulnak, és már nem elegendőek a régi eszközök, régi képességek ahhoz, hogy versenyben maradjunk.

Mivel a piaci versenyben előnyt jelent a gyors alkalmazkodó-képesség, a belülről jövő motiváltság, a gyors változás követésének képessége, a tudatos célok iránti elkötelezettség, ezért a szervezetek azon módszereket kezdték el kutatni, amely egyének szintjén képesek nagyon hatékonyan változásokat és eredményeket elérni.

Szerencsére az üzleti életen kívül már voltak olyan területek, ahol nagyszerű emberi teljesítményeket, és elképesztő fejlődési útvonalakat láthattak: ez volt a sport. Egyre inkább felismerték azt a támogató és segítő erőt, amit a sportban a sportoló, versenyző számára edzője nyújt, kinek segítségével az amatőr sportoló is megfelelő munkával akár bajnokká is válhat.

Ezt a szemléletet vitték át az üzleti életre, mondván, ha az emberek képes a sportban edző segítségével netán kezdő létükre is kiemelkedő eredményeket elérni, akkor ez igaz lehet az üzleti életre is.
Persze a sportban már adott volt, hogy mit tesz egy edző: odafigyel a sportoló erőnlétére, mozgására, technikájára, csapattal való játékára, mentális támogatást nyújt. Ahogy az edző a coach is figyeli a felkészülést, a részeredményeket ügyfelével együtt közösen értékelik, visszajelzést ad, hogy hol szükséges változtatni. Amikor eljön a verseny ideje, akkor pedig szurkol.

De vajon mire kellene figyelnie egy „üzleti edzőnek”?
Ezen a kérdésen végig haladva fedezték fel a legfontosabb támogatandó területeket, melyek felhozásával rendkívüli eredmények érhetőek el. S mivel tudták, hogy az üzleti életben az emberek főleg a mentális, pszichikai, és kevésbé a fizikai képességeikkel dolgoznak, ezért olyan emberekre volt szükségük, akik képesek az ügyfél mentális, pszichológiai és szakmai oldalát is segíteni.

Ők a coachok. Ahogy az edző segíti a versenyre készülő sportolót, úgy készíti fel a coach egyénileg az ügyfelét munkahelyi feladatának (illetve ha arról van szó, egyéb feladatainak) színvonalasabb elvégzésére és kitűzött céljainak elérésére. A coaching során a coach motivál, állandó visszajelzést ad, támogatja ügyfelét a benne rejlő potenciál kibontakoztatásában, a személyes célok megfogalmazásában, és elérésében. Gyakran a coach az egyetlen személy a vállalatnál, aki – külsős, független ember lévén- őszintén tud beszélgetni az ügyféllel.

Hazánkban a 90-es években jelent meg és kezdett elterjedni, főleg a felső-és középvezetők körében. Ennek több oka volt, de az egyik legnyomósabb érv a coaching mellett az akkor is népszerű tréning mellett, hogy míg sokszor napokat ülünk egy tréningen elméleti tudásunkat erősítve, melyet később használat híján elveszítünk. A coaching nem elégszik meg az elméleti problémamegoldással vagy döntéshozatallal, főként a gyakorlati megvalósításra koncentrál és a kézzel fogható eredményekre fekteti a hangsúlyt.

Attól függően, hogy ki veszi igénybe a coachingot 3 fő területet találunk, ezek
- vezetői (executive) coaching
- üzleti (business) coaching
- életvezetési (life) coaching

A vezetői coaching során a vezetők és középvezetők munkahelyi működése van a középpontban. Ez esetben a cél, hogy tartós változást idézzenek elő az ügyfél viselkedésében, így a középpontban a személyes változás, valamint az interperszonális kapcsolatok fejlődése áll. A coach segít a vezetői kompetenciák fejlődésében, kiépítésében, a kommunikációs készség fejlesztésében, problémamegoldásban, stressz kezelésben, egyszóval a vezetői hatékonyság fejlesztésében. Csak egy párat felsorolok a teljesség igénye nélkül milyen esetekben tud a coach segíteni pl., a vezető nehezen dönt, vezetővé kinevezéskor amikor hiányzik a vezetői tapasztalat, elbizonytalanodik a vezető hogy jó helyen van-e. Kommunikációs problémák esetén a beosztott már harmadjára csinál meg egy pénzügyi jelentést, de ez még mindig nem olyan, amit főnöke elvár tőle.

Az üzleti coachingot bármilyen típusú üzleti vállalkozásban alkalmazhatunk. Abban támogatja a vállalat, cég tulajdonosát, vezetőjét, hogy a mindennapi feladatokon túl lássa a nagy képet, ami felé a cégét vezeti s mindeközben vezetői mivoltában is megerősítse. Az üzleti élet területén vezetők széles rétegének jó lenne egy „edző”, akinek titoktartásában megbízhat, felvállalhatja nehézségeit, és nem mellesleg van valaki, aki neki szurkol és támogatja. A coach segíthet a vezetői identitás kialakításában. Amikor a vezetői is tapasztalja, hogy a személyes gyengeség kihat munkájára, de nem talál rá megoldást.

Az életvezetési coaching a személyes jövőkép megalkotásáról, és a személyes célok kitűzéséről szól. Akkor ajánljuk, ha az életünk bizonyos szakaszában elakadtunk, tovább szeretnénk lépni, amikor problémánk adódik egy helyzettel, vagy egyszerűen csak amikor új lendületre van szükségünk. Pl. elég gyakori női vezetők esetében, hogyan egyeztesse össze a munkahelyi és a családi teendőket.
Amint láthatjuk, a coaching egy szerteágazó, több területet felölelő támogatás, amely képes egyéneket, szervezeteket kimozdítani a nyugvó pontról, és újra növekvő pályára állítani. Sok cég, akik alkalmaznak coachokat maguk is megtapasztalják, mennyit jelent a támogatás a mindennapokban, hogy ez a segítség céges szinten nem csak a problémák könnyebb megoldását, a versenytársak fölé kerülést, a kézzelfogható pénzbeli megtérülést jelentheti, hanem az egyének, munkatársak esetében egy sikeresebb és boldogabb életet is.

Bodnárné Sebők Valéria
 

Címkék: business coaching (1), coach (4), coaching (10), életvezetési coaching (1), executive coaching (2), life coaching (1), üzleti coaching (1), vezetői coaching (1)